Marketeers die met demand generation aan de slag willen gaan, vinden het moeilijk het juiste startpunt te vinden. Het doel van demand generation is om Top of Mind te worden, en dat proces begint al ver voordat er een latente behoefte is.
De belangrijkste touch points in B2B bevinden zich tegenwoordig op plekken waar geen attributie mogelijk is, op social media, vergelijkingswebsites en Podcasts.
Daar waar mensen praten met mensen, omdat ze nou eenmaal het liefst gesprekken hebben met mensen die ze vertrouwen of bewonderen.
Ik merk dat marketeers het erg moeilijk vinden energie te steken in iets wat ze niet kunnen meten. Er is ook een hele andere mindset voor nodig, waarbij je niet optimaliseert voor conversie maar optimaliseert voor conversatie.
Wil jij demand generation gaan opzetten?ย
Werk dan vanuit het volgende bouwstenen:ย
1. ๐๐๐ ๐ข๐ง ๐ฆ๐๐ญ ๐ฃ๐ ๐๐๐ – ๐๐๐๐๐ฅ๐ ๐ค๐ฅ๐๐ง๐ญ:
- Bij wie verkoop ik het makkelijkst?
- Bij wie heb ik de kortste sales cycle?
- De minste support druk
- De hoogste klanttevredenheid
- Wie betalen het snelst?
- Bij wie realiseer ik de hoogste CLV?
2. ๐๐๐ฌ๐ฌ๐๐ ๐ข๐ง๐ – ๐๐จ๐ง๐ญ๐๐ง๐ญ
- Ontwikkel een verhaal waarom het belangrijk is de huidige situatie bij jouw ideale klant te verbeteren
- Beschrijf wat de negatieve consequenties zijn als je de situatie niet verbetert
- Beschrijf de verbeterde situatie
- Beschrijf het โbeloofde landโ
- Vertel hoe daar te komen
- Motiveer actie te ondernemen
- Help succesvol te worden met jouw product
3. ๐๐๐ฅ๐๐๐ญ๐๐๐ซ ๐ก๐๐ญ ๐ก๐จ๐จ๐๐๐ฉ๐จ๐๐ข๐ฎ๐ฆ ๐ฐ๐๐๐ซ๐จ๐ฉ ๐ฃ๐ ๐ฃ๐ ๐๐จ๐จ๐๐ฌ๐๐ก๐๐ฉ ๐ ๐๐๐ญ ๐๐จ๐ฆ๐ฆ๐ฎ๐ง๐ข๐๐๐ซ๐๐ง
LinkedIn (Point of View, How to, Interactie)
en/of:
Podcast (Point of View, Thought leadership)
4. ๐๐จ๐ง๐ญ๐๐ง๐ญ ๐ฉ๐ซ๐จ๐๐ฎ๐๐ญ๐ข๐
- Breng een systeem aan in je content productie
- Creรซer en werk vanuit templates: dit scheelt 50% schrijf- en productietijd
- Werkt een template? Test deze dan ook op een ander kanaal
- Optimaliseer de templates continu
- Communiceer altijd in de taal van je klant
5. ๐๐จ๐ง๐ญ๐๐ง๐ญ ๐๐ข๐ฌ๐ญ๐ซ๐ข๐๐ฎ๐ญ๐ข๐
- Werk telkens vanuit 1 hoofd onderwerp
- Formuleer jouw point of view
- Schrijf 1200 tot 1500 woorden uit
- Post de blog of gebruik dit als verhaallijn in de podcast
- Knip de content op in kleine stukjes (snippets)
- Plaats 5x op Linkedin en 1x Nieuwsbrief, 5x Twitter, 1x Website, 1x Podcast
- Gebruik de templates per kanaal / type / snippets
- Nu heb je 13 publicaties per week
- Test wat wel / niet werkt
- Schaal op naar 50 publicaties per maand
Zo start je met demand generation.
โ๐๐๐ฌ๐ฌ๐๐ ๐ ๐๐จ๐ซ ๐ฆ๐๐ฆ๐จ๐ซ๐ฒ, ๐ง๐จ๐ญ ๐๐จ๐ซ ๐๐ฅ๐ข๐๐ค๐ฌโ