Nee, AI kan geen Buyer Personas maken

door | jun 24, 2024 | Buyer Persona, ICP | 0 Reacties

Ai is een waanzinnig mooi ontwikkeling, maar er ligt (zeker voor marketeers) ook gevaar op de loer. Er zijn namelijk tools in omloop die pretenderen dat ze marktonderzoek kunnen doen – klantonderzoek dus en zelfs buyer personas kunnen opstellen.

Ik wil je hiervoor waarschuwen. Gebruik deze tools niet, het is onzin wat je als output krijgt, gebaseerd op niets. ๐‡๐ž๐ญ ๐ข๐ฌ ๐ฉ๐ฎ๐ซ๐ž ๐Ÿ๐š๐ง๐ญ๐š๐ฌ๐ข๐ž. Deze Ai tools kunnen prachtige profielen maken: IT manager healthcare? Of HR manager Energiebedrijven. Het ziet er allemaal heel realistisch uit, alleen….

Deze profielen zijn gebaseerd op informatie die door marketeers op het internet geplaatst is. In blogs en voorbeelden en templates die rondzwerven. Ai heeft deze data ergens gevonden en als bron gebruikt. Deze LLM’s (Large Language Models) hebben deze informatie dus niet van kopers zelf achterhaalt. ๐Ÿ˜ซ

Buyer Persona onderzoek

Het resultaat is dan ook dat zeer oppervlakkige buyer personas krijgt, sterker nog: ze lijken ook allemaal op elkaarMarketing gaat niet over het communiceren van datgeen wat voor de hand ligt. Marketing gaat over het ontdekken en het communiceren van de ‘onbekende onwetendheden. Dit noemen ze in de wetenschap ook wel de ‘unknown – unknowns’ oftewel de blinde vlekken.

๐‡๐ž๐ญ ๐จ๐ง๐ญ๐๐ž๐ค๐ค๐ž๐ง ๐ฏ๐š๐ง ๐ก๐ž๐ญ ๐ง๐ข๐ž๐ญ ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ ๐๐ž ๐ก๐š๐ง๐ ๐ฅ๐ข๐ ๐ ๐ž๐ง๐๐ž ๐๐ฎ๐ฌ.

En daar het gaat het met deze Ai buyer persona tools dus helemaal mis. Er ligt op geen enkele wijze echte brondata aan ten grondslag. Wat je krijgt is simpelweg de meest voor de hand liggende output, want dat is ook het een Ai algoritme werkt.

Er is echt maar รฉรฉn manier om je als marketeer te onderscheiden en de concurrent omver te blazen en dat is dat je fundamenteel marktonderzoek doet. Kopers interviewen dus. Ja je hoort het goed. Mensenwerk doen. AI-tools kunnen waardevol zijn als hulpmiddel, bijvoorbeeld om grote hoeveelheden data te analyseren, maar ze kunnen menselijke interactie en analyse NIET vervangen.

Om echt inzicht te krijgen in de behoeften en het gedrag van klanten, is het essentieel om met hen te praten en te begrijpen wat er achter hun beslissingen zit. Ja, buyer persona onderzoek kost tijd. En ja je zult er ook altijd tijd voor moeten vrijmaken. Maar dat hoort nou eenmaal bij het vak.

Staar je niet blind op Ai tools, wees altijd alert want..

โ€œ๐€๐ฌ๐ฌ๐ฎ๐ฆ๐ฉ๐ญ๐ข๐จ๐ง ๐ข๐ง ๐ฆ๐š๐ซ๐ค๐ž๐ญ๐ข๐ง๐  ๐ข๐ฌ ๐ญ๐ก๐ž ๐ฆ๐จ๐ญ๐ก๐ž๐ซ ๐จ๐Ÿ ๐š๐ฅ๐ฅ ๐Ÿ๐ฎ๐œ๐ค ๐ฎ๐ฉ๐ฌโ€.

Aldo Wink
Aldo Wink

Ik help marketing op te schalen en groei te versnellen – Demand Generation – B2B Marketing Coach & Trainer – Community builder.