Ai is een waanzinnig mooi ontwikkeling, maar er ligt (zeker voor marketeers) ook gevaar op de loer. Er zijn namelijk tools in omloop die pretenderen dat ze marktonderzoek kunnen doen – klantonderzoek dus en zelfs buyer personas kunnen opstellen.
Ik wil je hiervoor waarschuwen. Gebruik deze tools niet, het is onzin wat je als output krijgt, gebaseerd op niets. ๐๐๐ญ ๐ข๐ฌ ๐ฉ๐ฎ๐ซ๐ ๐๐๐ง๐ญ๐๐ฌ๐ข๐. Deze Ai tools kunnen prachtige profielen maken: IT manager healthcare? Of HR manager Energiebedrijven. Het ziet er allemaal heel realistisch uit, alleen….
Deze profielen zijn gebaseerd op informatie die door marketeers op het internet geplaatst is. In blogs en voorbeelden en templates die rondzwerven. Ai heeft deze data ergens gevonden en als bron gebruikt. Deze LLM’s (Large Language Models) hebben deze informatie dus niet van kopers zelf achterhaalt. ๐ซ

Het resultaat is dan ook dat zeer oppervlakkige buyer personas krijgt, sterker nog: ze lijken ook allemaal op elkaarMarketing gaat niet over het communiceren van datgeen wat voor de hand ligt. Marketing gaat over het ontdekken en het communiceren van de ‘onbekende onwetendheden. Dit noemen ze in de wetenschap ook wel de ‘unknown – unknowns’ oftewel de blinde vlekken.
๐๐๐ญ ๐จ๐ง๐ญ๐๐๐ค๐ค๐๐ง ๐ฏ๐๐ง ๐ก๐๐ญ ๐ง๐ข๐๐ญ ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ ๐๐ ๐ก๐๐ง๐ ๐ฅ๐ข๐ ๐ ๐๐ง๐๐ ๐๐ฎ๐ฌ.
En daar het gaat het met deze Ai buyer persona tools dus helemaal mis. Er ligt op geen enkele wijze echte brondata aan ten grondslag. Wat je krijgt is simpelweg de meest voor de hand liggende output, want dat is ook het een Ai algoritme werkt.
Er is echt maar รฉรฉn manier om je als marketeer te onderscheiden en de concurrent omver te blazen en dat is dat je fundamenteel marktonderzoek doet. Kopers interviewen dus. Ja je hoort het goed. Mensenwerk doen. AI-tools kunnen waardevol zijn als hulpmiddel, bijvoorbeeld om grote hoeveelheden data te analyseren, maar ze kunnen menselijke interactie en analyse NIET vervangen.
Om echt inzicht te krijgen in de behoeften en het gedrag van klanten, is het essentieel om met hen te praten en te begrijpen wat er achter hun beslissingen zit. Ja, buyer persona onderzoek kost tijd. En ja je zult er ook altijd tijd voor moeten vrijmaken. Maar dat hoort nou eenmaal bij het vak.
Staar je niet blind op Ai tools, wees altijd alert want..
โ๐๐ฌ๐ฌ๐ฎ๐ฆ๐ฉ๐ญ๐ข๐จ๐ง ๐ข๐ง ๐ฆ๐๐ซ๐ค๐๐ญ๐ข๐ง๐ ๐ข๐ฌ ๐ญ๐ก๐ ๐ฆ๐จ๐ญ๐ก๐๐ซ ๐จ๐ ๐๐ฅ๐ฅ ๐๐ฎ๐๐ค ๐ฎ๐ฉ๐ฌโ.

