Leadgeneratie zorgt niet voor een sterk merk

door | nov 13, 2024 | Leadgeneratie | 0 Reacties

Wanneer je alleen met leadgeneratie bezig bent dan voelt dat net alsof je in een hamsterwiel zit. Het houdt je lekker bezig, maar je creëert amper toekomstige waarde. De focus ligt geheel op het vullen bovenin van de Funnel, maar het opbouwen van een merk / sterke reputatie, daar wordt geheel aan voorbij gegaan.

Want leadgeneratie draagt namelijk niet bij aan het opbouwen van momentum en je creëert geen memorabele ervaringen. Je stimuleert en activeert geen toekomstige vraag (Demand). Laat staan dat je profiteert van een van de sterkste krachten in marketing ‘het compounding effect’.


Leadgeneratie is een korte termijn strategie waar je geen merkwaarde mee opbouwt, waar je later profijt van hebt, sterker nog: het doet eerder afbreuk aan je merk en reputatie.

Daarnaast heeft leadgeneratie het probleem dat het volledig afhankelijk is van attributie. Het is een spel om de ROI aan te tonen en dan gaat marketing helemaal mis. Attributie geeft te vaak ten onrechte aan dat campagnes werken. Maar belangrijker nog; het maakt van marketing een cijferspel, wat korte termijn denken in de hand werkt. En dat is funest voor marketing.

Marketing gaat over het opbouwen van merkwaarde (Brand) wat de belangrijkste aanjager is voor toekomstige omzet.

Wanneer leadgeneratie voor de omzet van vandaag is…

Dan is Brand & Demand marketing voor de omzet van morgen.

Aldo Wink
Aldo Wink

Ik help marketing op te schalen en groei te versnellen – Demand Generation – B2B Marketing Coach & Trainer – Community builder.