Het verschil tussen leadgeneratie en demand generation

door | feb 24, 2022 | Demand Generation | 0 Reacties

Deze vraag wordt mij regelmatig gesteld, ogenschijnlijk lijken de twee veel op elkaar. Maar het is belangrijk dat je het verschil tussen deze twee heel goed kent. 

In het kort: leads zijn eigenlijk gewoon een gevolg ontstaan vanuit vraag. Het genereren van leads is dus nooit een doel op zich, wat demand genereren wel is. Demand generation is een strategie, leadgeneratie is een tactiek, wat goed werkt als gevolg vanuit die strategie.

Het verschil tussen leadgeneratie en demand generation is als volgt:

Leadgeneratie kenmerken

» niet getarget op doelgroep
» gated content
» gratis whitepaper
» (sec) contactgegevens achterhalen
» ideale moment van contacten wordt niet ingeschat
» responsetijd: 4 – 12 weken

Demand generation kenmerken

» getarget op specifieke doelgroep
» contactgegevens verzamelen
» vertrouwen opbouwen
» kennis ontwikkelen
» koopbereidheid meten
» ideale moment van contacten wordt wel ingeschat
» responsetijd: 3-12 MAANDEN

Actieve kopers

Gemiddeld in B2B zijn 3% van de bedrijven actief in de markt om te investeren in nieuwe producten en diensten. Leadgeneratie richt zich specifiek op die 3% en probeert ‘high intent’ te achterhalen om hier vanuit een SQL – sales qualified lead – te genereren.

Demand generation gaat om het creeren van een behoefte. Door een behoefte aan te wakkeren ontstaan er leads. Leads zijn dus een gevolg van demand generation.

Is jou het verschil tussen leadgeneratie en demand generation nu duidelijk? 😉

Een mooie eerst stap is het verwijderen van het webformulier op je beste content op je website, maak van die content een contentpillar. Ik kan helpen dit transformatieproces te doorlopen.

Demand generation training
Aldo Wink
Aldo Wink

Ik help marketing op te schalen en groei te versnellen – Demand Generation – B2B Marketing Coach & Trainer – Community builder.