De Marketing Funnel werkt niet meer en dit is het alternatief

door | aug 24, 2023 | B2B marketing | 0 Reacties

Hey markteer, die funnel van jou … die werkt niet meer. Ik weet het.. het is een gevoelig onderwerp want marketeers zijn gek op funnels. De afgelopen 10-15 jaar zijn we ermee opgegroeid. Maar het werkt niet meer en de beargumentatie is eigenlijk heel simpel:

โ†’ Je kunt niet al jouw leads en prospects door 1 model halen.ย 

Dus laten we eensย een poging doen om het hele idee van de Funnel opnieuw uit te denken.ย 

Nog geen 5% van jouw markt is een actieve koper. Dat betekent dus dat 95% helemaal niet geรฏnteresseerd is in jouw product of jouw bedrijf.ย Het probleem met marketeers alleen is dat ze ongeduldig zijn geworden en iedereen er op dezelfde manier en te snel doorheen proberen te sleuren. Onder druk van sales en management want die willen NU leads.ย 

Maar het levert je schade aan je merk en aan je reputatie op.ย 

Marketing Funnel fasen


Over de fasen in de Funnel valt dan ook te twisten:ย 

๐“๐จ๐…๐” – ๐Œ๐จ๐…๐” – ๐๐จ๐…๐”ย zijn hele generieke fasen maar dan nog; zo koopt je klant niet.ย 

En hetzelfde geld voor ๐€๐ˆ๐ƒ๐€. Alleen al de A van Awareness (of Attention) is een veel te simpele weergaven. Terwijl A juist dรฉ fase is waar je als marketeer de meeste inspanning moet leveren en echt het verschil moet maken.ย 

Doe je A niet goed dan kun je I-D-A fasen ook wel vergeten. En hier wordt dan ook niet voor niets het meeste geld verspild.ย 

Binnen Demand Generation bijvoorbeeld hanteren we alleen alย 5 verschillende Awareness stappen. Ze zijn cruciaal want in deze fase maak of breek je marketingsucces.ย 

De oplossing is om niet meer lineair te denken maar in โ€˜een koude en een warme laagโ€™.ย 

Het is simpel maar bijzonder effectief:

โœ๏ธ ๐Š๐จ๐ฎ๐๐ž ๐ฅ๐š๐š๐ ย (probleem)
In deze fase spreek je jouw ideale klant aan (messaging) die nu niet actief is als koper. Praten over je product heeft dan ook geen enkele zin.ย 

In plaats daarvan focus op een probleem dat jouw product helpt op te lossen.ย 

๐ŸŽฃ ๐–๐š๐ซ๐ฆ๐ž ๐ฅ๐š๐š๐  (oplossing)
Er vanuit gaande dat je nu een prospect hebt die zich nu bewust is van het probleem dat jij oplostโ€ฆer is dus een intentie.ย 

Nu heb je messaging nodig wat jouw prospect motiveert om naar jouw product te gaan kijken. Dit is ook de fase waarin je met ABM intent opspoort en naar je website probeert te leiden.ย 

Het werkt echter alleen wanneer je uit die leadgeneratie mindset weet te stappen. Te vroeg en te snel converteren werkt niet en al helemaal niet in deย koude laag.ย 

Sterker nog dat werkt averechts en doet in veel gevallen zelfs afbreuk aan jouw merk. De koude laag is lange termijn opgezet en de warme laag korte termijn.ย 

We hebben het allemaal veel te complex gemaakt.ย 

Onthoud: De beste marketing is altijd heel erg simpele marketing. Altijd.

Aldo Wink
Aldo Wink

Ik help marketing op te schalen en groei te versnellen – Demand Generation – B2B Marketing Coach & Trainer – Community builder.