Het zijn eigenlijk hele simpele regels die iedere B2B marketeer uit z’n hoofd zou moeten kennen. Van de week zag ik dat Edwin Vlems een presentatie hield op een Hogeschool en natuurlijk kwam (zag ik op een foto) de 3% regel voorbij.
Maar toch houdt vrijwel geen enkele B2B marketeer zich er aan. Waarom is dat toch?
De 3 procent regel
Die 3% regel die ken je toch al? Dat slechts een paar procent van jouw markt nu op dit moment een actieve koper is. En 97% is dat dus niet. (Onderzoek van B2B Marketing Institute & Edelman) LinkedIn heeft een soortgelijk onderzoek gedaan met het B2B Marketing Institute en hanteert de 95-5 regel, maar het principe is exact hetzelfde.

De 60 – 40 regel
Het is dan ook heel logisch om de 60-40% Branding regel te hanteren, dat je dus 60% aan Branding besteed en 40% aan Performance marketing.
De 80-90 regel
En het is ook heel slim als je uitgaat van de 80-90 regel van Bains & Partners. Uit dat onderzoek is gebleken dat in 80-90% van de gevallen een bedrijf bij aanvang van het opstarten van een aankoop er intern direct al een shortlist wordt opgesteld.
Waarom hanteren B2B marketeers deze regels dan niet?
Het is dus in B2B van vitaal belang zo vroeg mogelijk in beeld te zijn bij kopers. Waarom houden veel marketeers zich niet aan deze regels? Het zijn maar 3 hele simpele regels.
Het is omdat veel marketeers in dienst staan van sales of de algemeen directeur en die hebben geen bal verstand van marketing. Maar ze bepalen wel de prioriteiten.
Daardoor produceert marketing veel te veel transactiegerichte content.
Alle 3 tonen ze een heel belangrijk aspect aan: investeren in Naamsbekendheid en Branding levert de beste resultaten.
Zeg eens eerlijk.. wil jij als marketeer nog werken onder sales?
Ik help marketing op te schalen en groei te versnellen – Demand Generation – B2B Marketing Coach & Trainer – Community builder.